Jaka jest różnica pomiędzy olejem syntetycznym, półsyntetycznym i mineralnym. Który jest najlepszy i dlaczego?

Żeby odnaleźć różnice pomiędzy olejami syntetycznymi, półsyntetycznymi a mineralnymi przede wszystkim musimy przyjrzeć się ich pochodzeniu. Świat nas przyzwyczaił do tego, że im produkt bardziej naturalny, tym lepszy. Ta zasada nie ma odzwierciedlenia w lubryfikacji. Tutaj stawiamy na rozwój technologii, a wygrywa ten, kto ma ją na najbardziej zaawansowanym poziomie.

Czym jest olej mineralny?

Olej mineralny powstaje z bazy pochodzącej z rafinacji ropy naftowej, którą następnie poddaje się uszlachetnianiu. Czyli w początkowej fazie produkcji jest to produkt pochodzenia naturalnego. Dzięki takiemu pochodzeniu otrzymujemy olej o szerokim spektrum zastosowania i w pewnym zakresie temperaturowym całkiem nieźle smarujący. Ale olej ma też inne zadania, a wśród nich uszczelnianie. Tolerancja spasowania starszych jednostek napędowych brała pod uwagę zastosowanie tak gęstych środków uszczelniających. Ponadto, nie wypłukiwały one nagaru z silnika, nie powodując jego większych przedmuchów. Co więcej, w wyniku spalania śladowych ilości, tworzyły ten nagar.

Tak więc, do starszego silnika, takiego powiedzmy zaprojektowanego w połowie lat osiemdziesiątych, olej mineralny będzie jedynym słusznym środkiem smarnym. Nie oznacza to jednak, że przez ten olej, silnik nie będzie bardziej cierpiał chociażby podczas zimowego rozruchu. Owszem będzie, ale twórcy tych konstrukcji brali pod uwagę taki stan rzeczy i odpowiednio się na to przygotowali w obliczeniach. Poza tym, sama trwałość jednostek napędowych od tamtych lat, też znacznie uległa poprawie a to między innymi za sprawą właśnie poprawionego zabezpieczenia współpracujących pod obciążeniem elementów.

Olej półsyntetyczny i syntetyczny.

Jak już wiemy, oleje mineralne są gęstsze od syntetycznych, co niestety w obecnych czasach jest wadą a nie zaletą. Przez to nie docierają odpowiednio szybko do miejsc szczególnie wymagających smarowania, zwłaszcza podczas wahania temperatur. Ponadto silniki spalinowe stały się mniejsze, bardziej spasowane oraz dużo bardziej obciążone. Do tego muszą spełniać wyższe normy spalin. A olej, który chcąc nie chcąc zostaje jednak w pewnych ilościach spalany musi mieć niską zawartość popiołów i być coraz bardziej eko.

Wszystkie te wymagania wymusiły na producentach poszukiwanie środków o lepszych właściwościach smarnych. W związku z tym zaczęli tworzyć „sztuczne” produkty, z połączenia których powstały w pełni syntetyczne bazy olejowe. Takie bazy nazywamy bazami olejów syntetycznych. Są to twory laboratoryjne, powstałe na potrzeby rynku. Oleje takie spełniają szereg zadań, jakie stawiają przed nimi kolejni producenci jednostek spalinowych. Poprzez dodatki uszlachetniające stają się natomiast bardziej ekologiczne lub potrafią dłużej służyć współpracującym częściom.

Półsynetyk czy półminerał?

Gdzie w tym wszystkim miejsce na oleje półsyntetyczne? Półsyntetyk równie dobrze mógłby być nazywany produktem półmineralnym, ponieważ pochodzi on od bazy z grupy III olejów mineralnych. Środki te są jednak obrobione na tak zaawansowanym poziomie, że zasługują na oddzielną nomenklaturę. Charakteryzuje je budowa molekularna oraz właściwości fizykochemiczne podobne do tych, jakie posiadają oleje syntetyczne.

Baza olejowa, nie środki uszlachetniające.

Dochodzimy więc do wniosku, że to nie dodatki uszlachetniające decydują o tym czy olej jest syntetyczny, półsyntetyczny czy może mineralny. Głównym i podstawowym podziałem, jak już zauważyliśmy, jest podział z uwagi na pochodzenie bazy olejowej, z której produkt został stworzony. To też odróżnia olej półsyntetyczny od w pełni syntetycznego produktu. Tak naprawdę zawartość zsyntezowanej bazy w produkcie określa nam, z jakim olejem mamy do czynienia. Najnowszymi i najbardziej wydajnymi produktami są oleje w pełni syntetyczne takie jak linia Eneos GP4 dla motocykli lub Ultra S w przypadku samochodów osobowych. Ale kierując się względami ekonomicznymi możemy wybrać z gamy olei produkty dające zabezpieczenie i smarowanie na bardzo wysokim poziomie, nie rujnując naszego portfela. To właśnie są produkty półsyntetyczne, stworzone z uwzględnieniem potrzeb nowoczesnych jednostek napędowych i dające im ochronę na naprawdę dobrym poziomie.

Oleje syntetyczne Eneos – najbardziej zaawansowane technologie.

Tu warto zwrócić uwagę chociażby na linię produktów PRO firmy Eneos. Pamiętajmy, że półsyntetyczne środki smarne pozwalają na prawidłową pracę silnika, uszczelniając go i smarując zgodnie z wymogami producenta. Jeżeli szukamy czegoś naprawdę na wysokim poziomie, warto będzie zwrócić swoją uwagę na najbardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania, które dają nam środki w pełni syntetyczne. W tym przypadku nie będzie mowy o żadnych ustępstwach. Oleje syntetyczne ENEOS to produkty bardzo zaawansowane technologicznie, stworzone dla szczególnie wymagających ochrony elementów silnika. Sam więc wybierz, jakie oczekiwania masz wobec produktów naszej firmy, my zapewnimy Ci ochronę na poziomie którego oczekujesz.

Wybierz olej do Twojego motocykla z oferty Eneos